Inspiration att börja Yoga

Att börja eller fortsätta din yogautövning är bland det bästa du kan göra för din hälsa. Att börja yoga kan kanske tyckas svårt eller läskigt. Här följer lite tips och inspiration.

HUR BÖRJAR MAN?

Kom ihåg att det viktigaste är att du bara börjar. Börja nu, där du är. Jag började yoga för många år sedan för att jag hade så ont i ryggen att jag inte kunde röra mig. Jag satt på yogamattan och tittade på läraren och de andra deltagarna. Jag masade mig fram i smärta mellan de enklaste alternativen.

Jag visste snabbt att jag ville bli yogalärare, men tänkte att de aldrig skulle hända. Läs mer om min yogaresa här.

Din yogautövning kanske behöver börja med lugn yoga, eller kanske behöver du bygga muskler, eller bli smidigare? Yogan är här för dig, för att formas efter ditt liv och dina behov. Du behöver aldrig försöka ”passa in i yogan” då den är här för din skull, för att hjälpa dig och passa in i ditt liv. 

Lilla Lotus Yoga

Med Lilla Lotus Yoga utövas skön yoga helt anpassad för nybörjare då övningarna bygger på fri rörelse, det finns ingen mall eller fast sekvens som du måste kunna, utan du guidas till att röra dig fritt i både flödande, aktiva och mer stilla yogaövningar. Yogaformen vi utövar heter YogaSomatics, läs mer om yogan här. Testa att yoga hemma redan nu med en gratis yoga video

 Restorative Yoga

YOGA PÅ DITT SÄTT

För att komma igång och för att fortsätta yoga måste du komma ihåg att det är du som styr. Gör du inte din yoga blir det tyvärr inget. DU måste välja att yoga vidare. Därför är det viktigt att du väljer att yoga på ett sätt som passar din kropp, din livssituation och det läge du befinner dig i allmänt, och detta ändras med livets gång.

Lilla Lotus Yoga

Jag tror det är viktigt att gå på olika klasser med olika yogalärare och testa flera stilar av yoga för att hitta det som passar dig. Har du gått på en yogaklass som du inte tyckte om? Lägg inte ner idén för den sakens skull, det kanske bara var fel typ av yoga för dig.

Ibland har vi mindre tid och ibland mer, ibland är vi pigga, ibland trötta och kanske nere. Vi kan också behöva rehabilitera kropp och själ efter skador eller trauman. Vet om att du kan designa din yogautövning efter alla livets skeden. Har du bara tio minuter till övers- yoga i de tio minuterna. Att få in vår uppmärksamhet i kroppen och känna vårt andetag gör stor skillnad för hela vår dagsform.

 Lilla Lotus Yoga

Ofta har vi all vår uppmärksamhet i tankarna. Att mjukt bjuda uppmärksamheten in mot kroppen och andetaget gör oss grundade, lugna och mer hälsosamma då alla kroppens funktioner fungerar bättre när vi är lugnare, och har inre kroppsmedvetenhet.  

 

Lycka Till

/ Marianne